Skip to main content

Reizen met het openbaar vervoer mag alleen als het strikt noodzakelijk is en sinds kort is een mondkapje verplicht in bijvoorbeeld de bus en de trein. Daardoor blijven velen thuis. De deelauto wordt steeds meer ontdekt als alternatief om toch veilig en verantwoord te kunnen reizen.

Bij de lokale energiecoöperatie Hilversumse Energie Transitie, beter bekend als HET, merken ze een significante stijging van het gebruik van hun zeven deelauto’s. Vanaf het moment dat de ‘intelligente lockdown voorzichtig wordt losgelaten, zijn de elektrische deelauto’s van de coöperatie meer in trek. Dat bevestigt Rick Visser, projectleider e-rijden bij HET.

“Sinds een week of drie zien we een andere ontwikkeling”, meldt Visser. “Minder mensen willen bijvoorbeeld met de trein reizen en zij beginnen onze auto’s te ontdekken. Dat is een trend. Voor ons is dat goed, omdat wij graag willen voortbestaan, maar ook uit ideëel opzicht is het goed, want als mensen de auto pakken, laat ze dan vooral elektrisch rijden”, is zijn toevoeging.

Reserveren met app

In de zomer van 2018 heeft HET het deelautoproject opgestart. In Hilversum-Zuid en Hilversum-Oost heeft de lokale coöperatie een aantal elektrische auto’s staan die bijvoorbeeld met meerdere buren te delen is. Leden van de energiecoöperatie kunnen de auto’s gebruiken. Zij kunnen alle HET-deelauto’s in Hilversum rijden. Met de app reserveren zij een van de elektrische auto’s en kunnen er vervolgens mee de weg op. De HET-wagens – zwarte Nissan Leafs – hebben een eigen laadplek.

Qua onderhoud wordt er van de gebruikers wel verwacht dat ze de wagen netjes achterlaten. In de wagens zelf liggen hygiënische doekjes. HET raadt de gebruikers aan de wagen – en dan voornamelijk het stuur, de versnellingspook en de richtingaanwijzer- en lichthendel – voor en na het rijden goed schoon te maken. Op de website is in een filmpje meer te vinden over hygiëne volgens Visser.

Vanaf vorig jaar oktober zat er een aardige opgaande lijn in en toen kwam er ineens het coronavirus

“Vanaf vorig jaar oktober zat er een aardige opgaande lijn in en toen kwam er ineens het coronavirus”, zegt Visser. Ook voor HET gooide dat veel roet in het eten, zoals dat in bijna alle sectoren het geval is. Daardoor viel het gebruik van de auto’s behoorlijk stil. Een aanbod aan ouderenbond Senver en Versa Welzijn om de wagens tegen een gunstig tarief te gaan gebruiken in coronatijd bleek overbodig. Er waren genoeg mensen die hun eigen auto wilden gebruiken om hulp te bieden aan mensen die het zwaar of moeilijk hadden. “Eigenlijk was dat wel een mooie ontdekking.”

Wagenvloot

De opgaande lijn kwam dus weer toen het kabinet de versoepelingen aankondigde en het ‘normale leven’ weer langzaam op gang kwam. HET hoopt op meer bekendheid van de deelauto’s. Om duurzamer rond te rijden in Hilversum is met de gemeente ook een zogeheten Greendeal 2018-2020 gesloten. Volgens planning zouden er in de zomer van 2021 al twintig deelauto’s moeten staan. Van zo’n grote elektrische wagenvloot is nog geen sprake. De coöperatie hoopt op verlenging van de afspraak, ook omdat er mede door de coronacrisis vertraging is opgelopen.

Uitbreiding van het aantal laadpalen ligt in het verschiet. Deze maand nog komt er een bij Seinhorst. Volgende maand krijgt HET een plek bij de Lorentzvijver en in november is het centrum (Marktplein) aan de beurt. In de tussentijd – september of oktober – hoopt HET bij Theater Santbergen de eerste zonnestroomlaadpaal te realiseren.

Tekst: Ingmar Meijer Graphic: Thomas Wals

https://www.gooieneembode.nl/extra/175613/deelauto-als-alternatief-voor-openbaar-vervoer/KYKvUHDqZ50zPTvHuqhD-W-8_K15AImM12CVXRvyBvILctWyeBfVb3MCwQ72dd5wnDdM1ccOq2sotiXfY2QHQ6AGYGcxbJoKl-0hAgzdGxPftKFCWBda8bcRREnQ7-9E