Skip to main content

Gebruiksinstructie Laadpaal Santbergen
(Noorderweg 2, bij bakkerij Matthijs Boon)

INHOUD:
1.           Toelichting werking DC/V2G snellader Santbergen
2.           Gebruiksinstructie Santbergen laadpaal

1.      Toelichting werking DC/V2G snellader Santbergen

Sinds februari 2022 is onze eerste innovatieve DC/V2G snellader operationeel. Omdat die anders werkt en anders gebruikt moet worden, volgt hierbij een uitleg en gebruiksinstructie.

Doorgaans laden de HET deelauto’s bij de bekende laadpalen van Total/Pitpoint in de publieke ruimte. Dat zijn AC-palen op grijze stroom, van max 11 kW. Bij Santbergen hebben we sinds begin 2022 onze eigen laadpaal. Dat is een slimme en innovatieve laadpaal:

  • hij werkt op duurzame en efficiënte gelijkstroom (DC, direct current)
  • houdt rekening met de beschikbaarheid van zonnestroom van het Santbergen-dak
  • en kan (op de Chademo stekker) ook terugleveren.

Dit DC-snellaadsysteem werkt iets anders dan de Total-AC-palen, vandaar wat extra uitleg.

1.1.   Snelladen: sneller en met kabel aan de paal

Een DC-lader werkt met een omvormer in de laadpaal, een AC-lader met de omvormer in de auto. De Santbergen laadpaal gaat dus om de omvormer in de auto heen. Daardoor kan hij sneller  en efficiënter laden. Waar een 11 kW AC lader maximaal 6,6 kWh/uur haalt (en vaak rond de 3 KWh laadt), laadt de 10 kW DC lader op met 9,8 kW/uur, anderhalf tot drie keer zo snel.

Bij een snellader zit de kabel aan de lader. Dus niet zoals bij een AC-lader, waar je de laadkabel van de auto gebruikt en in het stopcontact van de laadpaal steekt. Een snellader heeft geen stopcontacten, maar eigen kabels.

1.2.   De laadstekkers

De Santbergen-laadpaal heeft twee aparte stekkers (eigenlijk zijn het twee aparte laadpalen in een behuizing). Die zien er heel verschillend uit.

1.  Chademo (voor Nissan Leafs en enkele andere EV’s zoals de Mitsubishi Outlander-EV).

Deze zit links aan de Santbergen laadpaal, met nummer 1.

2.  Combo/CCS (voor de meeste andere EV’s, zoals de HET Tesla en de meeste modellen EV vanaf 2022)

 

Deze zit rechts aan de Santbergen laadpaal, met nummer 2.

Beide zijn anders dan de ‘klassieke’ Mennekes type 2 laadstekkers die in veel EV’s worden gebruikt, en de norm zijn op de Total AC-laders. Sommige elektrische auto’s kunnen hierdoor (nog) niet laden bij de Santbergen laadpaal.

Zoals je kunt zien, kan de Mennekes Type 2 wel in het bovendeel van de CCS worden gebruikt (daarom heet hij ook wel combo), zoals in de Tesla. De Nissan Leafs hebben een apart laadslot voor de Mennekes-stekkers.

1.3.   Terugladen

De Chademo-laadstekker kan ook terugleveren, als de rijder daar toestemming voor geeft. De teruggeladen kWh’s worden in mindering gebracht op de kosten. De CCS-laadstekker kan nog niet terugleveren, en de meeste EV’s kunnen dat ook nog niet. We hopen dat dit tussen nu en 2024 wel wordt mogelijk gemaakt.

 

2.      Gebruiksinstructie Santbergen laadpaal

Volg de Gebruiksinstructie hieronder om te starten en stoppen met laden bij de HET-laadpaal bij Santbergen.

STARTEN met laden:

1.Kijk welke laadstekker jouw auto heeft: ChaDeMo of Combo/CCS.

Heeft je e-auto geen ChaDeMo of CCS, dan kun je hier helaas niet laden.

2. Kies de juiste laadkabel en plaats de stekker in de auto:

·       Links voor ChaDeMo (nummer 1)

·       Rechts voor Combo/CCS (nummer 2)

3. Houd je laadpas voor de juiste kaartlezer, bij het antennesymbool                                   .

·       Linker kaartlezer voor ChaDeMo(nummer 1)

·       Rechter kaartlezer voor Combo/CCS (nummer 2)

LET OP:

  • Houd je laadpas niet voor beide kaartlezers. Dit verstoort de werking.
  • Na het plaatsen van de kabel knippert het licht rond de kaartlezer groen.
  • Als je de pas hebt gescand, knippert het licht even en wordt dan blauw:
    Er wordt nu geladen. Geduld: dit kan even duren.
STOPPEN met laden:

1. Houd je laadpas weer bij dezelfde kaartlezer (1 of 2): het licht rond de kaartlezer wordt weer groen, dit duurt even.

2. Ontkoppel de laadkabel van auto en plaats deze terug in houder.
Soms moet ontkoppelen in de auto, via het scherm.

LET OP:

  • Houd je laadpas niet voor beide kaartlezers!
  • Bied je laadpas niet twee keer aan: dan start er een nieuwe laadsessie.
  • Wacht even tot het licht weer helemaal groen is.
Succes met laden en veel plezier met elektrisch rijden:

 SAMEN sparen we het klimaat!

Downloaden als pdf:

Download hier deze korte Gebruiksinstructie Laadpaal Santbergen als pdf.

Download hier deze gehele pagina als pdf: de Toelichting en gebruiksinstructie Laadpaal Santbergen